در دنیای امروز اینترنت پیشنیاز هر مجموعه کاری است، در گروههای فناوری اطلاعات و متخصصین کامپیوتر که از نان شب نیز واجبتر است!
در ایران هزینه اینترنت بسیار گران است، خوشبختانه مراکز ارائه اینترنت پرسرعت به قانون حداکثر سرعت ۱۲۸ پایبند نیستند و در حد توان فنی خودشان و زیرساخت های موجود در کشور خدمات خوبی ارائه میدهند اما این خدمات برای کاربران خانگی تعریف شده و سرویسهای اداری و سازمانی مناسبی ارائه نمیشود، پهنای باند اختصاصی هزینه گزافی دارد و آنها نیز از پایداری مناسبی برخوردار نیستند، پس راه حل چیست؟
برای مشکلاتی از قبیل کوسههایی که به گاز زدن خطوط فیبر نوری علاقهمند هستند و کشتی هایی که با لنگرهایشان خطوط فیبرنوری زیر دریا را پاره میکنند کاری از دست ما بر نمیآید، دولتمردان برای این موارد راه حل هایی در نظر گرفته اند و به کمک خطوط ماهواره ای و فیبرنوری از کشورهایی مثل ترکیه در تلاش برای بالابردن پهنای باند کشور هستند.
اما مشکلات دیگری نیز وجود دارند، سیم های مسی تلفن که اینترنت ADSL از روی آنها عبور میکنند طاقت تحمل برف و باران را ندارند و بعضی روزهای برفی مجبوریم قهوه را به جای پشت کامپیوتر و در حال کدنویسی، پشت پنجره و در حال تماشای بارش برف بنوشیم!
گاهی وقتها مشکل اتصال و پایداری اینترنت نیست، یکی از مشتریها که در حال چک کردن نسخه تبلت وب سایتش است و به اینترنت شرکت متصل شده و همه اپها و سیستم عامل تبلتش را نیز به روز میکند و تیمهای دیگر کاری برای ثبت کارهایشان در درساژ، سیستم مدیریت کارگروهی پروژه شرکت، به مشکل برمیخورند.
راه حل
در اسب قرمز اگر راه حلی نداشته باشیم یکی میسازیم!
برای مشکل برقراری ارتباط پایدار اینترنت دو سرویس بر دو بستر متفاوت تهیه کردیم، ADSL و WiMax که اگر خطوط تلفن به با مشکلی مواجه شدند یا برق مرکز مخابراتی رفت! از بستر دیگری استفاده کنیم.
برای ارائه اینترنت به میهمانان و مشتریانی که در دفتر حضور پیدا میکنند هم باید یک اتصال دیگر داشته باشیم که سرعت محدود داشته باشد و خللی در کار دیگر پرسنل ایجاد نکند. مشکلات دیگری هم در مورد خدماتی که برای کشور ما ارائه نمیشوند پیش میآید، گوگل ابزارهای توسعه نرم افزار برای آندروید و بستههای به روزرسانی آن را به کشور ما ارائه نمیکند و باید دست به دامن سرویسهایی مانند شبکه تور بشویم.
پیاده سازی
تا اینجا مشکلات را شناسایی کردیم و راه حل ها را نیز پیدا کردیم، اما چگونه این راه حل ها را اجرا کنیم؟
برای اجرای این طرح نیاز به سخت افزاری داریم که بتواند:
• از دو منبع (ADSL و Wimax) اینترنت را دریافت کند.
• قطع شدن سرویس اینترنت اصلی (ADSL) را شناسایی کرده و ترافیک را به سرویس پشتیبان (WiMax) منتقل کند.
• حداقل ۲ Access Point ارائه کند.
• به سوئیچ برای اتصال دیگر سیستمها از طریق کابل متصل شود.
• پهنای باند اینترنت ارائه شده از طریق وایرلس به میهمانان را محدود کند.
این کارها به وسیله مسیریابها (Routers) انجام میشوند و مسیریابهای ارزان قیمتی با نام تجاری Mikrotik وجود دارند که همه این قابلیت ها را ارائه میکنند و با پیکربندی مناسب تمام نیازهای ما را برطرف خواهند کرد.
پیکربندی
۱.اتصالات: مودم ADSL را از طریق سیم تلفن به اینترنت متصل میکنیم و به همراه مودم وایمکس اتصال آنها را از طریق کابل شبکه به مسیریاب برقرار میکنیم.
۲.اینترنت پشتیبان: با استفاده از اسکریپت نویسی در سیستم عامل میکروتیک، میتوانیم قابلیتی به دستگاه بدهیم که در بازه های زمانی معین تامین کننده اصلی اینترنت را چک کند تا در صورت قطع شدن اتصال به اینترنت از طریق این تامین کننده، بلافاصله اینترنت از طریق پشتیبان تامین شود تا کاربران اتصالی پیوسته به اینترنت داشته باشند.
۳. وایرلس: به کمک اکسس پوینت های مجازی میکروتیک دو اکسس پوینت مجزا یکی برای پرسنل و دیگری برای میهمانان با پروفایل های امنیتی مناسب ایجاد میکنیم.
۴.محدودیت سرعت: در مسیریابهای میکروتیک بخشی به نام Queue برای اینکار در نظر گرفته شده است، با پیکربندی این قسمت محدودیت سرعت اینترنت وایرلس برای میهمانان را به اندازه دلخواه تنظیم میکنیم.
۵.محدودیتهای اینترنت: در مسیریابهای میکروتیک بخشی به عنوان Metarouter وجود دارد که به کمک آن میتوانیم ماشین های مجازی متفاوتی بر روی روتر ایجاد کنیم، با استفاده از این قابلیت و یک نسخه مناسب از توزیع OpenWRT یک ماشین مجازی که تور بر روی آن نصب شده ایجاد میکنیم و بخشی از ترافیک اینترنت (مثلا همان سرویسهای گوگل که برای ایران ارائه نمیشوند) را از طریق آن منتقل میکنیم.
ما به این طریق در اسب قرمز تلاش کردهایم که اتصال اینترنت پایدار و مناسبی داشته باشیم، شما برای محل کار یا سازمان خود چه کرده اید؟ با توجه به موارد ذکر شده چه پیشنهادی برای پایداری بیشتر اتصال اینترنت دارید؟
آقای ممنون، عالی بووود. اگه جزئیات بیشتری بخواهیم، امکانش هست برامون ارسال کنید ؟
خواهش میکنم، درسته که این مطلب جزيیات فنی رو توضیح نداده ولی برای استفاده از راه حل ما لینک هایی که توی متن هستند کمکتون میکنند، در آینده هم بیشتر در مورد میکروتیک و موارد مربوط به اون مینویسیم.
کوسه و لنگر کشتی رو خوب اومدی!
حالا فیبر نوری ترکیه قطع نمیشه؟ اون مسیر کوسه نداره؟
😉
هیچ راه حلی وجود نداره که صددرصد مطمئن باشیم همیشه متصل خواهد بود و به هیچ وجه قطع نمیشه، باید این اتفاق رو پیشبینی کنیم که در صورت مشکل چجوری برطرفش کنیم، خوشبختانه الان مسیرهای اینترنت ورودی به کشور زیادتر از قبل شدن و یک کوسه به تنهایی نمیتونه کل اینترنت کشور رو قطع کنه.
ممنون بابت مطلب مفیدتون … راجع به اینترنتی که از سیم کارت میشه گرفت (GPRS) چه نظری دارید ؟ مثلا یه سرویس خوب رایتل میتونه مفید باشه نه ؟
خواهش میکنم پرهام جان.
سرویس های موبایل برای استفاده خانگی در زمانی که جهت اتصال به ADSL تلفن موجود نیست یا در حال حرکت با خودرو یا وسایل نقلیه عمومی نیازهای اتصال به اینترنت رو برطرف میکنه ولی برای استفاده سازمانی یا حتا برای اتصال همیشگی در خانه توصیه نمیشه جون علاوه بر مشکلات مشخصی که داره هزینه های آن هم نسب به دیگر سرویس ها بیشتره…
خیلی خوب بود.ممنون