تغییر چهره در ipها

  |

همه ما هر روز به اینترنت وصل شده و از آن استفاده می‌کنیم. اما تا به حال از خود پرسیدین که شما در اینترنت چگونه شناخته می شوید؟ همه تجهیزاتی که در دنیا به اینترنت وصل می شوند از یک مشخصه استفاده میکنند به نام IP که از یک سری عدد و در ساختار جدید از عدد و حروف تشکیل شده است.
شاید این سوال یرای شما پیش بیاد که برای هر دستگاه که در دنیا به اینترنت وصل می شود یک ip اختصاصی وجود دارد؟ در جواب باید گفته شود که این امکان به هیچ عنوان امکان پذیر نمی باشد . پس چگونه ما به راحتی به اینترنت وصل می شویم کار میکنیم بدون اینکه مشکلی ایجاد شود؟
جواب یک کار ساده است که در تمام سرویس دهنده های اینترنت انجام می شود: NAT (Network Address Translation )
در کل دنیا دو نمونه IP وجود دارد IP های عمومی و IP های اختصاصی. IP های عمومی برای این است که کاربران در اینترنت شناخته شوند و IP های اختصاصی برای این است که کاربران بتوانند به هر تعداد در شبکه‌های اختصاصی خود مورد استفاده قرار دهند در خیلی از موارد این IP ها ی اختصاصی مشابه هم هستند. ولی به دلیل اینکه شبکه‌های محلی ما به صورت پیوسته نیستند مانند شبکه جهانی اینترنت هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی شود. حال این سوال پیش می آید که چگونه این IP های اختصاصی و عمومی در کنار هم کار می‌کنند و ما میتوانیم به همه انها دسترسی داشته باشیم و تمام دستگاهها از طریق اینترنت با یکدیگر با هم در ارتباط باشند؟ جواب این سوال همان کار در ظاهر ساده است .
NAT یک مکانیزم است که IP های اختصاصی را تبدیل به عمومی می کند . در کلام خیلی ساده IP عمومی که یه یک سرویس دهنده اینترنت اختصاص داده شده است جایگزین IP عمومی ما می شود . حال بهتر است که با بیان چند مسئله موضوع را بهتر درک کنیم .
یک نمونه خیلی ساده اینترنتی است که شما در خانه استفاده می کنید اگر دقت کرده باشید IP که شما به وسیله مودم خود دریافت می کنید این IP را در جاهای دیگر در محل کار در خانه فامیل همسایه نیز در یافت خواهید کرد این IP همان IP اختصاصی است که شما در یافت میکنید ولی برای این که بفهمید که IP عمومی که سرویس دهنده شما برای شما در نظر گرفته است چیست کافی است که در اینترنت کلمه IP و یا MY IP را جستجو کنید و با یک مقایسه متوجه می شوید که اگر سرویس دهنده اینترنت عوض شود این IP نیز عوض خواهد شد .
حال یک مثال تخصصی تر شما درای یک شبکه MPLS هستید که می خواهید کلیه ای افرادی که در شرکت شما هستند به امکاناتی که این شبکه برای شما ایجاد کرده است دسترسی داشته باشند در این حالت شما از NAT برای دسترسی به یک رنج اختصاصی دیگر استفاده می کنید . اگر در شبکه از یک روتر CISCO استفاده می‌کنید باید اینترفیسی که به شبکه داخلی شما متصل است را با دستور #Inside Nat به عنوان درگاه ورودی معرفی کنید و اینترفیسی را که به شبکه MPLS متصل است را با دستور #Outside Nat به عنوان اینترفیس خروجی معرفی کنید . حال شما نیاز دارید که دستور اصلی Nat را بنویسید که این دستور به شکل زیر است

#IP Nat inside source list (access list number ) interface ( MPLS interface ) overload 

در دستور بالا یک قسمت وجود دراد به عنوان ACCESS List Number که در آن لیست IP های که امکان استفاده از شبکه MPLS را دارند مشخص می شود و ساخت آن بسیار ساده است…

4.3/5 - (21 امتیاز)

One response to “تغییر چهره در ipها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *