ابزار وبمستری گوگل

  |

به واسطه وجود اسم گوگل، از نام این نوشته پیداست که در مورد سئو حرف میزنیم، در حال حاضر سئو پیوند محکمی با گوگل دارد، مهمترین موتور جستجوی این روزها در فضای مجازی گوگل است و همه برای بهتر دیده شدن در گوگل تلاش میکنند.
در هنگامی که همه در تلاش برای حضور بهتر در گوگل هستند گوگل نیز به دنبال راهی برای یافتن بهتر صفحات وب و کم کردن هزینه های فهرست سازی صفحات است، این نیاز دو سویه و وجود استانداردهایی در مورد نقشه‌سایت ها و دیگر موارد مرتبط با فهرست صفحات وب باعث به وجود آمدن بخشی به عنوان ابزار وبمستری گوگل (Google Webmaster Tools) شده است.

چرا ما به ابزار وبمستری گوگل نیازمندیم؟
علاوه بر اینکه فقط از این طریق میتوانیم به صورت رسمی نقشه‌سایت خود را به گوگل معرفی کنیم، تنها جایی که اطلاعات صحیح جستجوی گوگل را به صورت رایگان به مدیران سایت ها ارائه میدهد همینجاست!
google-webmaster-tools
نمودارهای دقیق و با قابلیت فیلتر کردن اطلاعات، گزارش تعداد مشاهده شدن سایت در نتایج جستجو و تعداد کلیک هایی که بر روی لینک سایت در نتایج جستجوی گوگل شده است بخشی از امکاناتی است که گوگل در ابزار وبمستری خودش به رایگان در اختیار همه گذاشته است.
گوگل همچنین همیشه سایت و سرور شما را از نظر امنیتی بررسی میکند و در صورت بروز تهدیدهای امنیتی به سرعت به شما اطلاع میدهد، این کار با سرویس Google Safe Browsing انجام میشود که امنیت مرور وب در فایرفاکس و کروم را تامین میکند، اگر وب سایتی هم آلوده شده باشد پس از رفع مشکل با استفاده از همین سرویس گوگل میتوان گزارش خطای آن در کروم و فایرفاکس را حذف کرد.

چگونه دسترسی پیدا کنیم؟
هر کسی که یک اکانت گوگل (جیمیل) داشته باشد میتواند از این سرویس استفاده کند، البته برای دریافت اطلاعات یک سایت باید هویت خود به عنوان مالک سایت را تایید کنید یا از مالک سایت خواهید که حساب کاربری شما را نیز برای دریافت اطلاعات معرفی کند.
چگونه مالکیت وب سایتمان را تائید کنیم؟
گوگل راه های مختلفی برای تایید هویت مدیر یک سایت ارائه میکند که با آپلود یک فایل در سرور، افزودن متاتگهای گوگل به صفحه و یا اتصال گوگل آنالایتیکز هویت مدیر سایت تائید می‌شود، این روش ها همیشه مناسب نیستند و گوگل راه حل دیگری را نیز پیش بینی کرده که با ثبت یک رکورد متنی در DNS های دامین هویت مدیر آن را تایید میکند.

خدمات گوگل وبمستر
ابزار وبمستری گوگل در چهار بخش اصلی Search Appearance, Search Traffic, Google Index و Crawl خدماتی ارائه میدهد، همچنین مانند بسیاری دیگر از محصولات گوگل قسمت Lab نیز وجود دارد و خدمات آزمایشی در این قسمت ارائه می‌شوند.
بیشتر این بخش ها به ارائه اطلاعات آماری از وضعیت سایت در گوگل میپردازند و برای حذف بعضی آدرس ها مفید هستند، تنها موارد خاصی مانند Sitemap در زیر مجموعه Crawl برای معرفی نقشه‌سایت ها استفاده می‌شود.

سرویس های مشابه
بینگ، موتور جستجوی مایکروسافت نیز بخش مشابهی به نام Bing Webmaster Tools دارد که کارهایی مشابه این سرویس گوگل انجام میدهد، یاهو نیز قبلا بخشی برای انجام کارهای مشابه داشت که در حال حاضر با موتور جستجوی بینگ همکاری میکند.

به نظر شما آیا این سرویس ها برای موتورهای جستجو ضروری هستند؟ یا فقط برای ارائه آمار به کاربران طراحی شده اند؟ مدتی است که موتورهای جستجوی ایرانی زیادی هم شروع به کار کرده اند،‌آیا این موتورهای جستجو بدون داشتن چنین بخشی می‌توانند به موفقیت هایی مشابه گوگل و بینگ برسند؟

5/5 - (12 امتیاز)

5 دیدگاه در “ابزار وبمستری گوگل

  1. به چه نکته جالبی اشاره کردید!
    این اطلاعاتی که ما به گوگل میدیم برای خود گوگل هم مفیدن، من همیشه فکر میکردم که چقدر گوگل لطف میکنه که به ما همچین خدماتی میده…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *