ماشین‌های مجازی خود را حفظ کنید

  |

آیا تا به حال شده است که بر اثر سوختن هارد های سرور سازمان، کل ماشین‌های مجازی خود را از دست بدهید؟ آیا به دنبال راه‌حل‌های ارزان‌تر از Storage Area Network) SAN) هستید؟ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
Data Recovery یک راه حل جالب و یک نرم‌افزار بسیار ساده ولی پر کاربرد برای برای ایجاد نسخه پشتیبان و بازگرداندن آن است. این نرم‌افزار توسط شرکت VMware تولید و برای گرفتنBackup از ماشین‌های مجازی ساخته شده است که بر روی سرور ESX (نسخه سرورVirtual شرکت VMware) ایجاد شده‌اند.
نصب این نرم‌افزار بسیار ساده است، برای شروع آخرین نسخه آن را از سایت ارائه دهنده دریافت کنید و با توجه به پیش‌نیازهای آن مراحل نصب را شروع کنید، در ادامه توضیحات کاملی در مورد روش اصولی نصب این نرم‌افزار میخوانید.
در مرحله اول شما نیاز بهVCenter Server دارید که معمولاً در زمان نصب سرورESX بر روی یک سرور جداگانه نصب می‌گردد، در ابتدا باید پلاگین نرم‌افزارData Recovery بر روی سرورVCenter نصب گردد. در مرحله بعد باید از طریق نرم‌افزار VSphere که در واقع یک رابط گرافیکی بین سرورESX و کلاینت است و برای مدیریت سرور ESX به کار می‌رود استفاده کرد و به سرور VCenterوصل شد.
پس از وصل شدن به سرور VCenter باید وارد قسمت Plug-in شده و اطمینان پیدا کنید که در قسمت Manage Plug-in گزینهData Recovery Plug-in فعال باشد.
در قسمت بعد برای شروع نصب نرم‌افزار، سربرگ فایل نرم‌افزار VSphere را باز کنید و گزینه Deply OVF Template را انتخاب کنید، پس از آن با انتخاب گزینه Deply from file فایل VMwaredatarecovery.ovf که در بسته دانلود شده قرار دارد را انتخاب کنید.
در ادامه نصب نرم افزار را بر اساس تصاویر زیر ادامه دهید:
1- انتخاب فایل OVF:
rc10-1

2-مشخص کردن مسیر فایل:
rc10-2
3-از این مرحله به بعد نکته خاصی در نصب نرم افزار وجود ندارد، طبق روال معمول همه نرم افزارها گواهینامه و موارد حقوقی آن را بخوانید و به مرحله بعد بروید:
rc10-3

rc10-4

rc10-5

4- انتخاب محل نصب:
rc10-6

5- انتخاب کارت شبکه مجازی:
rc10-7

6- انتخاب موقعیت زمانی که در این مورد خیلی باید دقت شود:
rc10-8

7- پس از اتمام مراحل بالا و زدنFinish نصب نهایی شروع می‌شود:
rc10-9

این راه حل برای تهیه نسخه‌های پشتیبان، بر پایه سیستم عامل لینوکس و به کمک توزیع CentOS اجرا می‌شود، با توجه به خصوصیات اصلی این سیستم عامل استفاده از منابع سخت افزاری در آن کمتر بوده و پایداری بهتری نسبت به موارد مشابه در ویندوز دارد.
این نرم‌افزار برای تهیه نسخه پشتیبان از ماشین‌های مجازی از سیستم Snapshot استفاده می‌کند که باعث می‌شود که فایل‌های پشتیبان حجم کمتری داشته باشند. کم بودن حجم فایل ها باعث می‌شود که اطلاعات به راحتی تحت شبکه انتقال پیدا کنند. با توجه به این امکان می‌توان از سیستم های ذخیره‌سازی NAS که تحت شبکه هستند نیز استفاده کرد. اگر برای داشتن نسخه پشتیبان از Snapshot موجود در VMwareاستفاده کنیم فضای هاردهای سرور با حجم بالایی از اطلاعات پر میشود و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، اما با استفاده از این راه حل علاوه بر اینکه فایلها حجم کمتری دارند فضای هارد سرور را نیز اشغال نمی‌کنند.
با استفاده از این نرم افزار می‌توان در بازه های زمانی مختلفی اقدام به تهیه خودکار نسخه پشتیبان کرد. بازگرداندن نسخه پشتیبان نیز به سادگی و با رفتن به قسمت restore و انتخاب نسخه دلخواه فایل ذخیره شده انجام می‌شود.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *