مانیتورینگ شبکه با موبایل!

  |

بعد از کلی جستجو در مورد نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه برای مدیران شبکه که قابلیت استفاده از طریق گوشی های هوشمند را داشته باشند، به نظر می رسد برنامه سولارویندز تقریباً توانسته است انتظارات را برآورده کند کلّاً سولارویندز از نرم افزار های گران و خیلی تخصصی در زمینه کنترل تجهیزات شبکه و مانیتورینگ پاکت ها و … است که از طریق مرورگر این اطلاعات را در اختیار افراد قرار می دهد. حالا نکته جالب این قضیه اینجاست که شما علاوه بر اینکه می توانید از روی مرورگر دستگاه هوشمندتون این اطلاعات را پایش کنید، این شرکت یک نرم افزار جدا برای این نوع دستگاه ها هم منتشر کرده که به عنوان یک برنامه روی دستگاه شما نصب و اجرا می شود و اصلاً احتیاجی به استفاده از مرورگر نیست!

کلّاً سولارویندز از طریق این چند پروتکل اطلاعات شبکه شما را جمع آوری می کنه:

  1. Internet Protocol Message Protocol – ICMP
  2. Simple Network Management Protocol – SNMP
  3. SNMP Credential
  4. Management Information Base – MIB
  5. Windows Management Instrumentation – WMI

حالا فکر می کنید سولارویندز چه اطلاعاتی را از توی شبکه با استفاده از این پروتکل ها جمع آوری می کند و ارائه میدهد؟ خوب بگذارید اول وسعت نرم افزارهایی که باعث کامل شدنش میشود را بیان کنیم:

  1. Server & Application Monitor
  2. Orion Network Performance Monitor
  3. Orion Network Configuration Manager
  4. Log & Event Manager
  5. NetFlow Traffic Analyzer
  6. Storage Manager
  7. User Device Tracker

الآن قدرت کامل نرم افزار سولارویندز نمایان شد! نکته جالب توی خیلی از نرم افزارهایی که برای مانیتورینگ شبکه می توانید از آن ها استفاده کنید، این است که باید روی تجهیزات سخت افزاری شبکه و یا سرور ها حتماً پلاگ این و یا نرم افزار دیگه ای را نصب و تنظیم کنید، اما تفاوت سولارویندز در اینجا است که اصلاً احتیاجی به نصب هیچ برنامه اضافی ندارد و کاملاً بدون ایجاد و تولید بار اضافه ای روی سیستم عامل و یا دستگاه، این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد:

SolarWinds2

  • اطلاعات کلی سخت افزارهای درون شبکه
  • اسم، مدل، برند، نوع، حوزه جغرافیایی دستگاه های سویچ، روتر، اکسس پوینت، رادیو، دیوار آتش، سرور فیزیکی، دستگاه های ذخیره، گیت وی ها و هر چیز سخت افزاری دیگه ای که دارید استفاده می کنید.
  • صحت و سلامت دستگاه های درون شبکه
  • میزان و درصد در حال استفاده سی پی یو، رم، هارد، خاموش یا روشن بودن پورت های شبکه
  • بار موجود بر روی دستگاه های شبکه
  • به طور کلی هم بار شبکه ای موجود روی کل دستگاه و هم تک تک پورت های دستگاه را محاسبه و نمایش می دهد.
  • نحوه کار سیستم های عامل سروری
  • تا آنجایی که من تست کردم، کاملاً میزان بسته های مختلفی که سیستم عامل ها دارند دریافت و یا ارسال می کنند را نمایش میده. مثلاً علاوه بر بیان میزان درگیر بودن سی پی یو و رم به بیان این مورد که SQL دارد در چه حد استفاده می شود و یا چقدر از بسته های ارسالی یا دریافتی برای نرم افزارهای نصب شده روی سیستم عامل می باشد!
  • پایش بازه های مختلف آی پی آدرس های شبکه مشخصات دستگاه های آن
  • جزء زیباترین قابلیت های سولارویندز است، فکر کنید سولارویندز کل بازه های آی پی مختلفی که تعریف می کنید را پایش می کند، بعد اگر هر دستگاه دیگه ای به شبکه شما وصل شود، مشخصات آن دستگاه، سیستم عامل و … را برای شما نمایان می کند، در حدی که می توانید بفهمید از کدام پورت سویچ به شبکه شما اضافه شده!

نکته دیگری در مورد سولارویندز که باعث شد این مطلب تولید شود، این بود که مدت زمانی که شما برای نصب سولارویندز باید صرف کنید، نسبت به قابلیت هایی که در اختیار شما قرار میدهد کاملاً منطقی می باشد. شما فقط باید ویندوز سرور را نصب کنید و IIS و SQL را روی آن اجرا کنید بعد تمام نرم افزار های تکمیلی سولارویندز که دوست دارید امکانات آن را داشته باشید، با چند تا کلیک نصب می کنید و تمام، به همین راحتی! تنها قسمت مهم و وقت گیر برای سولارویندز، برپا سازی اولیه سولارویندز در شبکه شما و اضافه کرد تجهیزات است که با کمی صبر و برنامه ریزی می توانید یک شبکه کاملی را در آن ایجاد و مدیریت کنید.

و بهترین قسمت این نرم افزار اینجاست که الان دیگه احتیاج نیست همیشه پشت یک سیستم بنشینید و به صفحه مانیتور خیره شوید، فقط باید نسخه هوشمند آندروید یا آیفون سولارویندز را روی دستگاه هوشمندتون نصب کنید و دیگه تمام این اطلاعات در هر لحظه همراه شماست.

برای دریافت نسخه آندروید به لینک زیر مراجعه کنید:

Android

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rove.mobileadmin.android

برای دریافت نسخه آیفون به لینک زیر مراجعه کنید:

Apple

https://itunes.apple.com/us/app/solarwinds-mobile-admin-client/id339820302?mt=8

Solarwinds3

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *